
"A country gentleman
should bring his lady to visit London
as soon as he can,
that they may have agreeable topics
for conversation when they are by themselves."
Samuel Johnson
Du har måske været med os en tur i Kensington Park, men i dag skal vi udforske de fine museer, som ligger i den sydlige del af Kensington: Victoria & Albert Museum, Science Museum og Natural History Museum. Udover museer indeholder området en række ambassade- og konsulatbygninger, som bestemt også er seværdige. Museernes placering fremgår af nedenstående kort over området. og de ligger bare et par minutters gang fra hinanden.

South Kensington skylder sin tilblivelse den store verdensudstilling, som blev afholdt her i 1851. Den var den første i en række af verdensudstillinger, hvor de seneste fremskridt indenfor landbrug og industri blev vist frem, og den fremskridtsvenlige prins Albert, dronning Victorias elskede ægtefælle, stillede sig entusiastisk i spidsen for den komité, som forestod dette enorme projekt, hvor Storbritannien kunne vise sin overlegenhed i forhold til sine kolonier og protektorater, og ikke mindst i forhold til andre "mindre civiliserede" nationer. Du kan læse mere om denne udstilling på min Kensington-side. Udstillingen blev på trods af mange kritiske røster en stor succes og tiltrak mere end 6 millioner besøgende. Overskuddet blev anvendt til finansiering af de tre nævnte museer foruden Royal Albert Hall. Området kom i folkemunde snart til at hedde "Albertoville". Da Albert døde efter 20 års ægteskab, og efter at de havde fået ni børn, lod dronningen opføre Albert Memorial som et minde om sin afdøde gemal. Man ser en forgyldt statue af Albert sidde under et kæmpemæssigt gotisk spir og omgivet af marmorfigurer, som forestiller Europa, Asien, Afrika og Amerika. Andre figurer symboliserer landbrug, handel, ingeniørkunst og fremstillingsvirksomhed. Indtrykket er overvældende og smagløst - in my humble opinion.
Vi tog metroen til High Kensington Station og spadserede langs de smukke bygninger på Kensington Road, indtil vi kom til Royal Albert Hall, som ligger lige overfor Albert Memorial. Bygningens oprindelige navn var "The Royal Albert Hall of Arts and Sciences" Den karakteristiske bygning, som vi alle kender fra den årlige TV-transmission af den sidste promenadekoncert, "The Proms" fra BBC, blev åbnet af dronning Victoria i 1871. Udover at blive benyttet til koncerter, fra klassisk, pop (fx ABBA)og rock (fx the Beatles), anvendes Royal Albert Hall også til ballet, opera, tennis, boksning, brydning (de første sumo brydekampe udenfor Japan blev afviklet her) og forretningskonferencer. Fra begyndelsen havde hallen store akustiske problemer, og det blev sagt, at Royal Albert Hall var det eneste sted, hvor en komponist kunne være helt sikker på at høre sit værk to gange (du har sikkert gættet, at det var pga. det voldsomme ekko.) Dette problem blev først løst i 1969, da man hængte store lydabsorberende skiver - kaldet svampe eller flyvende tallerkener - ned fra loftet.

Bygningen, som er opført af røde mursten, er ellipseformet og måler 83x72 meter og har plads til omkring 8.000 tilskuere; af sikkerhedsmæssige årsager er antallet dog reduceret til 5.544. Den store glas- og jernkuppel hæver sig 41 meter over jorden.
På ydersiden af bygningen er en stor mosaikfrise, som beskriver "Kunstens og videnskabernes triumf" i 16 temaer: 1: Verdens lande kommer med ofre til udstillingen i 1851, 2: Musik. 3: Billedkunst. 4: Malerkunst, 5: Fyrster, kunstens beskyttere, og kunstnere, 6: Billedhuggere, 7: Håndværkere, 8: Arkitekter, 9: Kunstens og videnskabens barndom, 10: Landbrug, 11: Havekunst, 12: Astronomi og navigering, 13: En gruppe filosoffer, vismænd og studerende, 14: Ingeniørvidenskab, 15: Mekanik og 16: Pottemager- og glaskunst. Over denne frise er en terrakottafrise med teksten: "This hall was erected for the advancement of the arts and sciences and works of industry of all nations in fulfilment of the intention of Albert Prince Consort. The site was purchased with the proceeds of the Great Exhibition of the year MDCCCLI. The first stone of the Hall was laid by Her Majesty Queen Victoria on the twentieth day of May MDCCCLXVII and it was opened by Her Majesty the Twenty Ninth of March in the year MDCCCLXXI. Thine O Lord is the greatness and the power and the glory and the victory and the majesty. For all that is in the heaven and in the earth is Thine. The wise and their works are in the hand of God. Glory be to God on high and on earth peace.".
Vi gik omkring bygningen, hvor vi så en statue af prins Albert. En smuk trappe fører ned til det bagvedliggende og lavere område. Her ligger Royal College of Music, Royal College of Organists og Imperial College of Science, Technology, and Medicine, som sorterer under University of London. Tæt ved har Royal Geographic Society, som blev grundlagt i 1830, til huse; den skotske missionær og opdagelsesrejsende David Livingstone var medlem.

Hver sommer er der i seks uger promenadekoncerter i London, ikke alene i Royal Albert Hall, men også andre steder i London i kirker og parker. Vi kender alle den særlige og helt uformelle atmosfære, som hersker under disse koncerter med et meget medlevende publikum. BBC, som sponserer koncerterne, transmitterede hver aften fra en af disse koncerter. Der er indtil 1400 ståpladser til hver koncert. En del af disse sælges til så lave priser som £5.00 - det er ikke meget for at overvære en koncert med kunstnere i verdensklasse. Billetterne sælges 30 minutter før dørene åbnes. Man kan ikke bestille disse billetter, men skal møde op i egen person: kun én billet pr kunde og kontant betaling. Der er to køer: en til pladserne i The Arena, "gulvet" og en til pladserne på The Gallery, "balkonen". På billedet, som er taget omkring kl 13:30, ses begyndelsen af køen til The Arena. Alle hyggede sig i det dejlige vejr, og de fleste havde medbragt stole og termokander. Mange sad og læste. På dage med dårligt vejr har nogle af disse "prommers" sikkert ærgret sig over, at en af deres forfædre ikke havde været mere fremsynet. Da man var i gang med opførelsen af Albert Hall, viste det sig, at der ikke var tilstrækkelige midler til gennemførelsen. Henry Cole, som var formand for Society of Arts, foreslog, at man solgte billetter, som gjaldt i 999 år. Der blev solgt 1300 billetter, som kostede £100 pr. styk, og i dag kan efterkommere af disse købere overvære næsten alle koncerter i Albert Hall gratis.
Det har altid været min drøm at overvære sæsonens sidste promenadekoncert i Albert Hall, som er helliget engelske sange og engelsk musik, og stemningen er både patriotisk og national. Publikum møder op iført bowlerhat, høj hat eller i det mindste en stråhat. Mange er iført T-shirts med Union Jack eller har flaget malet i ansigtet. Der synges med af hjertets lyst, ikke mindst til Elgars "Land of Hope and Glory", "Rule Britannia, "British Sea-songs" og - min favorit - "Jerusalem". Nå men vi skal videre.
Herefter spadserede vi videre til Victoria & Albert Museum (V&A), som indeholder verdens største samling indenfor kunst og design; mere end 6.5 millioner genstande, skulle der være. Museet, som er grundlagt i 1852, er udtænkt af prins Albert og kunstmæcenen Henry Cole, som ønskede et museum, der "skulle repræsentere alt fra finere kunst til industrivarer. Museet hed oprindeligt "The Museum of Manufactures" og udstillede mange genstande fra verdensudstillingen i 1851. Museet dækker i dag en periode på mere end 5000 år og omhandler stort set alle kendte kulturer i Europa, Nordamerika, Asien og Nordafrika. Grundstenen til den nuværende bygning blev lagt af dronning Victoria i 1899; det var i øvrigt hendes sidste offentlige fremtræden. Under ceremonien blev det meddelt, at museet skiftede navn til "Victoria & Albert Museum". Museet blev åbnet af Edward VII og dronning Alexandra i 1909. I tidens løb er flere afdelinger enten overført til andre museer eller blevet selvstændige museer. På trods heraf og på trods af talrige udvidelser bugner samlingerne.

Bygningen, som er på seks etager, er placeret omkring 4 gårdhaver og dækker 45.000 m2 og har 145 gallerier, men kun en brøkdel af de kolossale samlinger er udstillet på et givet tidspunkt. Samlingerne af keramik, glas, tekstiler, sølv, smykker, møbler, tapeter, skulpturer, print, plakater, tegninger og fotografier er blandt de mest omfattende i verden. Samlingen af italienske renæssancegenstande er den største udenfor Italien. Afdelingen for Asien omfatter kunst fra Sydasien, Japan, Kina, Korea samt den islamiske verden og har mere end 160.000 kunstgenstande. De østasiatiske samlinger er blandt de bedste i Europa, og højdepunktet er måske det overdådige "Nehru galleri", som indeholder indisk kunst fra 1550-1900. Den islamiske samling er sammen med Louvre og Metropolitan Museum of Art, New York blandt de største i verden med omkring 19.000 genstande fra den tidligste islamiske periode i 600-tallet til i dag. Genstandene kommer fra Spanien, Nordafrika, Mellemøsten, Centralasien og Afghanistan. Mange smukt kaligraferede eksempler af Koranen fra forskellige perioder er udstillet. En 1400-tals minbar ("prædikestol") fra en moské i Cairo med smukke geometriske mønstre i elfenben kan ses på udstillingen.
Museet ligger i Cromwell Road: åbningstiderne i 2007: 10.00-17.45 dagligt, dog 10.00-22.00 om fredagen. Museet har selvfølgelig sin egen hjemmeside, som du finder her. Her kan du bl.a. se hvilke specialudstillinger, der er på museet. Der er ikke alene gratis adgang til museet, men der er også gratis rundvisninger hver dag. I 2007 var programmet: kl. 10.30: Introductory Tour, 11.30: Introductory Tour, 12.30 British Galleries Tour, 13.30: Introductory Tour, 14.30 British Galleries Tour og 15.30: Introductory Tour. Omvisningen tager knap en time. Generelt er det tilladt at tage billeder og filme på museet, men i forbindelse med lån af værker fra private eller andre museer kan der være restriktioner.
Det er selvfølgelig umuligt at give en retfærdig beskrivelse af dette enorme museum, så det følgende er alene smagsprøver og de eksempler, som vi "faldt over". En systematisk gennemgang vil tage flere uger, men kom nu med på et hurtigt besøg. Hovedetagen, niveau 1, rummer den asiatiske og den islamiske afdeling samt europæisk middelalder og renæssance. På niveau 2 og 4 er de britiske samlinger, på niveau 3 udstillinger med sølv- og metalarbejder, våben og smykker. Glas- og keramikudstillinger findes på niveau 4 og 6.
De 15 britiske gallerier på 2. og 4. niveau indeholder omkring 4000 kunst- og brugsgenstande, omfattende perioden 1500-1900. Ikke alene værker af britiske kunstnere er udstillet, men også europæiske værker, som er indkøbt af britiske samlere. Samlingerne viser den store udvikling, som er foregået i løbet af perioden indenfor møbler, tekstiler, tøj og husholdningsartikler. V&A's mest berømte møbel er den såkaldte "store seng fra Ware" fra omkring 1590 - Ware ligger lidt nord for London. Sengen, som måler 3.6x3.6 meter og er 2.5 meter høj, har overdådige udskæringer. Mange, som i tidens løb har sovet i sengen, har skåret deres navn i sengestolperne. Shakespeare omtaler sengen i "Helligtrekongersaften", som han skrev i 1600-1601. Eksempler på kunstnere, som er repræsenteret i denne afdeling, er Bernini med en buste af Thomas Barker fra 1638, Antonio Verrio, James Thornhill, Canaletto, Josiah Wedgwood, John Constable med et maleri af Salisbury Cathedral fra 1823, Thomas Chippendale med et bord fra 1771 og Augustus Welby Northmore Pugin.
Samlingen af malerier og tegninger indeholder omkring 1130 britiske og 650 europæiske malerier samt 6800 britiske akvareller. Både John Constable og J.M.W. Turner er repræsenteret med oliemalerier, akvareller og tegninger. Et højdepunkt - i hver fald for mig - var de 7 overlevende kartoner af de 10, som Rafael udfærdigede til brug for vævning af gobeliner til det sixtinske kapel. Kartonerne, som blev færdiggjort omkring 1516, blev bestilt af pave Leo X. De blev sendt til Brüssel, hvor vævningen fandt sted. Efterfølgende kom kartonerne til England - det var vistnok Cromwells fortjeneste - hvorefter de havnede i det britiske kongehus' samlinger i Hampton Court. Her befandt de sig indtil 1865, hvor dronning Victoria besluttede, at de skulle udstilles på V&A. Alle motiverne er selvfølgelig religiøse og omhandler apostlenes gerninger. Kartonen nedenfor viser "Peters fiskedræt". V&A har (selvfølgelig) også en af de fineste samlinger af gobeliner i Europa.

Vi kom selvfølgelig til at tænke på Bjørn Nørregaards fantastiske gobeliner til Dronning Margrethe II´s 60 års fødselsdag, som hænger i Riddersalen på Christiansborg. Kort forinden vors tur til London havde vi på AROS i Århus set de 17 kartoner, som Bjørn Nørgaard havde udarbejdet som oplæg for gobelinerne, der blev vævet i Paris. Til hverdag kan disse kartoner samt hundredvis af skitser ses i Køge. I oktober-november 2007 har Birgit og jeg sammen med et stort antal brave Hornslet-borgere haft den store fornøjelse at følge fire fantastiske foredrag om de danske gobeliner og deres tilblivelse holdt af historikeren og kunsthistorikeren Johan Bender. Det kan varmt anbefales. Efter at Johan Bender er blevet pensionist, bruger han en del af sin meget aktive tilværelse på foredragsvirksomhed - når han ikke er rejseleder til klasiske rejsemål eller skriver digte eller spiller tennis eller vinterbader osv.
En stor del af den enorme malerisamling er fremkommet ved donationer fra samlere. I 1857 forærede John Sheepshanks flere hundrede malerier og tegninger til museet, heriblandt flere af Constables værker. De fleste af museets Constable-værker er dog gaver fra kunstnerens datter, Isabel Constable. Richard Ellisons enke forærede i 1860 og 1873 sin mands samling på omkring 100 britiske akvareller. I 1868 forærede Chauncey Hare Townshend og Alexander Dyce museet mere end 500 britiske og engelske oliemalerier og akvareller samt 3000 tegninger og tryk til museet. I 1901 forærede Constantine Alexander Ionides museet 82 malerier til museet; gaven omfattede værker af Botticelli, Tintoretto, Jean-Baptiste Camille Corot, Gustave Courbet, Eugène Delacroix, Théodore Rousseau, Edgar Degas m.fl. Og listen over donatorer er meget længere.
Samlingen af tegninger omfatter omkring 10.000 britiske og 2.000 europæiske værker af kunstnere som Dürer, Giovanni Benedetto Castiglione, Bernardo Buontalenti, Rembrandt, Antonio Verrio, Paul Nash, David Hockney oma.

En af de mest fantastiske afdelinger af museet er afdelingen for afstøbninger med hundreder af skulpturer, friser og gravmonumenter. Her er bl.a. en kopi af Trajans Søjle i fuld gengivelse; vi har set den imponerende original på Forum Imperiali i Rom. For at få plads til søjlen i rummet har det været nødvendigt at dele den i to. Et andet eksempel er en kopi af Michelangelos David. Der er også to David-statuer af hhv. Donatello og Verrocchio. Den mest imponerende kopi er efter min mening "Pórtico da Gloria" fra katedralen Santiago de Compostela, som er vist på fotoet ovenfor. I denne afdeling findes også en 8x4 meter stor kopi af Rafaels fantastiske maleri "Skolen i Athen".
V&A's samling af europæiske skulpturer er formentlig den mest omfattende i verden med omkring 17.500 værker, som omfatter tidsrummet 400-1914. Perioderne er bl.a. byzantinsk, angelsaksisk, engelsk, fransk og spansk middelalder, renæssancen, barokken, nyklassicismen, victorianismen og art nouveau. Her findes gravmæler og mindesmærker, allegoriske, religiøse og mytiske statuer, fontæner osv. ligesom alle materialer som marmor, alabaster, sten, terrakotta, træ, elfenben og bronze er anvendt. Jeg nævner i flæng kunstnere som Canova (De tre gratier), Luca della Robbia, Giovanni Pisano, Donatello, Andrea del Verrocchio, Antonio Lombardo, Andrea della Robbia, Michelangelo (med afstøbninger af hans mest berømte værker), Jacopo Sansovino, Benvenuto Cellini (Medusas hoved), Giacomo della Porta, Giambologna (Samson dræber en filister), Bernini (Neptun og Triton), Canova omf.
Rodin alene er repræsenteret med mere end 20 værker, formentlig den største samling udenfor Frankrig. Mange er foræringer fra kunstneren selv for Englands støtte til Frankrig under første verdenskrig.
Victoria & Albert Museet afholder nogle af de mest imponerende udstillinger i London, typisk 10-12 udstillinger pr. år for at få mulighed for at fremvise deres enorme samlinger.
Fra V&A Museum spadserede vi et par hundrede meter hen til Science Museum, videnskabsmuseet, som vi havde passeret på vejen; det ligger meget passende på Exhibition Road. Det er grundlagt i 1857 og bestemt til at rumme samlinger fra "Royal Society of Arts" samt genstande fra den store verdensudstilling. I 1863 fik det navnet "Patent Office Museum". I 1885 fik det sit nuværende navn, og kunstsamlingerne blev overført til Victoria & Albert Museet. Science Museum er i dag en del af "the National Museum of Science and Industry" og er af londons bedst besøgte turistseværdigheder (i 2006 2.4 mio besøgende). Indtil du får tid til at aflægge museet et besøg, kan du studere deres hjemmeside, bare klik her. Museet har åbent 7 dage om ugen fra 10.00-18.00 - dog lukket fra 24.-26. december. Der er gratis adgang til museet. Dog skal der købes billet til forestillinger i IMAX 3D Cinema og SimEx Simulator ride.

Science Museums samling indeholder mere end 300.000 genstande, heriblandt Stephensons Rocket (som i 1829 vandt en konkurrence som det bedste og hurtigste lokomotiv), Puffing Billy (det ældste eksisterende damplokomotiv), den første jetmotor, Francis Crick og James Watsons DNA-model fra 1953 (Watson fik i øvrigt forbud mod at tale i Science Museum, fordi han citerede IQ-test, som viste, at sorte scorede lavere end hvide i disse test), et fungerende eksemplar af Charles Babbages Difference Engine fra 1822 (stort for en gammel computerfreak som undertegnede) og meget andet. Hertil kommer IMAX 3D Cinema, som viser videnskabelige dokumentarfilm, nogle i 3-D.
De videnskabelige samlinger indeholder instrumenter, som er anvendt til observationer, analyser og eksperimenter indenfor astronomi og kosmologi, fysik, kemik, matematik, naturhistorie, navigation, tidsmåling samt mål og vægt i øvrigt. De medicinske samlinger er verdens mest omfattende og går fra forhistorisk tid til nutidens moderne scannere. Samlingerne vedr ICT, "Information and Communications Technologies" viser den enorme betydning, som dette område har fået i vores hverdag. Den omfatter mekanisk databehandling, elektronisk lagring, behandling og kommunikation af information, udviklingen i medieteknologier, netværk herunder internettet, radio, satellitter, og telefoni.
Samlingerne om ingeniørvirksomhed viser menneskehedens teknologiske udvikling, og hvorledes menneskelig opfindsomhed over tiden har ændret vores produktionsformer, vores forbrug og handel samt de deraf afledte følger på vores energiforbrug og indvirken på miljøet. Her vises et stort antal forbrugsgoder til hjem, arbejde og fritid. De forskellige transportformer er også repræsenteret ligesom et højaktuelt tema som vedvarende energi.
Når man kommer ind i museet, kommer man ind i "The East Hall, som strækker sig op gennem tre etager. Stueetagen er for størsteparten fyldt med dampmaskiner, som fortæller historien om den britiske industris udvikling. Her ligger en boghandel, som sælger bøger om (populær-) videnskab og matematik samt en café.
I det følgende vil jeg give en kort omtale af nogle af museets mange gallerier. De fleste gallerier er permanente, men der er også midlertidige gallerier i museet, så måske ser det lidt anderledes ud, når du aflægger besøg.

Galleriet "Space" fortæller historien om menneskets udforskning af rummet og beretter om opfindelser, som ikke mindst har gavnet områder som telekommunikation og computerindustrien. "Making the Modern World" indeholder bl.a. Stephensons Rocket og en Apollo-rumkapsel, som indgår i en kronologi om menneskehedens teknologiske bedrifter.
"Flight" i den vestlige ende af tredje etage indeholder et stort antal fly og helikoptere i fuld skala. Her er udstillet den pragtfulde Spitfire jager, som så glimrende gav tyskerne hårdnakket modstand under deres angreb på London i 1940 og 1941. Maskinen er åbnet, så man kan se alle de konstruktionsmæssige detaljer. Tværsnittet af en Boeing 747 er også udstillet.
Galleriet "Time Measurement" viser, hvorledes mennesket til alle tider og i alle dele af verden har holdt styr på tiden. Fra sandure til solure, fra vandure til armbåndsure. Mere end 500 eksemplarer vises.
Galleriet "Glimpses of Medical History" viser udviklingen i praktisk lægevidenskab. Fra trepanering i stenalderen til en øjenoperation i Persien i det 11. århundrede, fra krigskirurgi på Nelsons tid til en barnefødsel i et victoriansk hjem.
Hvis man har børn med, er en hel dag næppe nok til at komme igennem det spændende museum.
Det tredje af de tre fantastiske museer i South Kensington er Natural History Museum, som ligger på Exhibition Road med facade mod Cromwell Road. Museet rummer omkring 70 millioner genstande fra jorden og livet på jorden, fordelt på områderne botanik, insektlære, mineralogi, palæontologi (uddøde dyr og planter) og zoologi. Museet er især kendt for sin udstilling af dinosaurusskeletter. Samlingen blev grundlagt ved, at Hans Sloane (1660–1753) solgte sine omfattende samlinger af tørrede planter og skeletter af dyr og mennesker til den britiske regering til en meget favorabel pris; indkøbet blev finansieret af et offentligt lotteri. I 1756 blev samlingen overført til British Museum i Montague House i Bloomsbury. Omkring 100 år efter stod det klart, at der måtte tilvejebringes nye bygninger til de naturhistoriske samlinger. Der blev indkøbt land i South Kensington, hvorefter en arkitektkonkurrence blev udskrevet i 1864. Arbejdet blev påbegyndt i 1873, og museet åbnede i 1881, men stadig som en afdeling under British Museum. Mange fremtrædende videnskabsmænd, herunder Darwin Huxley, opfordrede til et selvstændigt naturhistorisk museum. På trods heraf blev Natural History Museum først selvstændigt i 1963. I 1986 blev Geological Museum lagt under (sammen med) naturhistorisk museum. Geological Museum er især kendt for sine vulkaniske modeller og en jordskælvsmaskine.
Der er gratis adgang til dette museum som til de fleste andre offentlige museer i London. Åbningstiden er daglig fra kl 10:00-17:50 - med undtagelse af 24. - 26. december.

Museet, som er fordelt på fire etager, er inddelt i zoner af forskellig farve:
Den mest berømte udstillingsgenstand er en 26 meter lang afstøbning af et skelet af en Diplodocus dinosaurus. Den befinder sig i hovedhallen. Afstøbningen er en gave fra den skotsk/amerikanske industrimand Andrew Carnegie, efter sigende efter en diskussion med British Museums kurator, Edward VII. Carnegie lod for egen regning fremstille en kopi af originalen, som befinder sig på Carnegie Museum i Pittsburg. Den blev fremsendt i 36 tremmekasser i 1905, og den vakte fra begyndelsen stor offentlig interesse. Samlingen af dinosaurusskeletter er en af museets største attraktioner.

I Mammals Gallery er udstillet et skelet og en model af en blåhval. Skelettet, som stammer fra en hval, som strandede i 1934, vejer 10 tons og er godt 25 meter langt. Straks efter gik man i gang med at lave en model af blåhvalen. Modellen, som blev færdig i 1938, er med sine 28.3 meter større end den største dinosaurus. Museet udstiller også flere skeletter af elefanter.
I Darwin Centre kan man se Archie, en 8 meter lang kæmpeblæksprutte, som blev fanget i et net ved Falklandsøerne i 2004. Den befinder sig i en stor akryltank. Man kan også se skelettet af en hval, som i 2006 for vild og svømmede op ad Themsen.
Hvis du har lyst, kan du nedenfor vælge at studere en anden af de London-sider, jeg har begået. Ellers tak for besøget.