Templer og paladser i Bangkok
I dag søndag havde vi tilmeldt os turen 'Bangkok - Kongernes by', og vi blev afhentet ved hotellet kl. 7:30. Som krævet var der både en lokalguide (køn thailandsk pige) og en guide fra rejsearrangøren (en svensker, som så ud, som sådan nogen nu engang gør). Turen ville bl.a. omfatte besøg i Grand Palace, hvor kongerne tidligere boede. Heldigvis er væksten i Bangkok gennem den sidste snes år sket i østlig og nordlig retning, således at den gamle bydel med dens templer og paladser er blevet sparet for hæslige skyskrabere. På turen kom vi forbi det store fængsel, som bla. husede en halv snes danskere, som var fængslet for narkosmugling. De mest omtalte gæster var en tåbelig mor og hendes naive 17-årige datter. Som bekendt er straffen for narkosmugling hård i Thailand - oftest livstid. I modsætning til i Danmark betyder livstid, "indtil man afgår ved døden". I fængslet var ansat en dansk politimand, som tager sig af de danske indsatte. På sin kroningsdag - den 5. april - udsteder kongen undertiden amnesti til nogle af de udenlandske fanger. Man regner med, at der i løbet af året vil blive indgået en udleveringsaftale mellem Thiland og Danmark. Det har trukket ud som følge af de danske myndigheders blødsødne indstilling til narkosmuglere - efter thailands opfattelse. Det menes, at en dødsdømt fange vil skulle afsone min. 8 år i thailandsk fængsel inden evt. udlevering.

Grand Palace i Bangkok Men først skulle vi se den gyldne Buddha. Vi var blevet instrueret om at medbringe 'tempeltøj', dvs. tøj, som dækker knæ og skuldre. Etiketten foreskriver, at man tager sine sko af, inden man træder ind i en bygning, der indeholder en afbildning af Buddha. Mænd skal være iført lange bukser og skjorte, kvinder en lang nederdel og have tildækkede skuldre. Selv om alle Buddha figurer er hellige, må man gerne fotografere dem i templerne. Den eneste undtagelse er det tempel, som indeholder smaragdbuddhaen. Når man sidder foran en Buddha figur, må man ikke have benene strakt frem foran sig. Fødderne, som befinder sig nederst på kroppen, anses som den mindst hellige del. Tilsvarende er det også uhøfligt at vende sine fodsåler frem mod en person, som man sidder overfor.


Den gyldne Buddha
Den gyldne Buddha - 5½ tons ren guld I nærheden af Hualamphong jernbanestationen ligger et tempel, som er kendt for sin gyldne Buddha. Statuen, som er fra Sukhothai perioden, er 3 meter høj og består af 5.5 tons rent guld (ikke 18 karat, som jeg først havde skrevet, men Olaf la Cour har venligt gjort mig opmærksom på min fejltagelse. Rent guld vil sige 96-99% guld, hvilket gør statuen endnu mere imponerende). For at beskytte statuen mod indtrængende burmesiske fjender blev den dækket af et lag cement og anbragt i Wat Phrayakrai templet. I 1931 blev templet nedlagt, og ØK fik tilladelse til at anvende området, hvorpå det lå. Ingen var særlig interesseret i at overtage den uskønne Buddha statue. Men man gik i gang med at bygge et nyt tempel, hvortil statuen skulle flyttes. Da bygningsarbejderne tog fat på at flytte statuen, revnede den, og den gyldne Buddha kom til syne. En del af den oprindelige beklædning er udstillet i templet.


Til Grand Palace
Vi kørte ad Bangkoks største avenue, Raj Damnoen Avenue til Grand Palace. På vejen passerede vi 'Monument of Democracy', som blev bygget i 1932 for at markere den fredelige overgang fra absolut monarki til konstitutionelt monarki. Boulevarden var udsmykket med måske 100 meterhøje 'solsymboler', som viste kong Bumiphol i 'karakteristiske situationer', såsom på besøg hos bjergstammerne eller engageret i høstarbejde. Disse figurer stammer fra kongens 50 års jubilæum i 1996.

Kong Bhumipol - Rama den 9.
Kong Bumiphol - Rama den 9. Kong Bhumipol Adulyadej er født den 5. december 1927 i Cambridge, Massachusetts som den yngste af 2 sønner. Da faderen døde i 1929, tog moderen til Schweitz af hensyn til børnenes uddannelse. I 1935 abdicerede Kong Prajadhipok (Rama den 7.) og Bhumipols broder - som var en nevø til den afgående konge - blev udnævnt til konge i en alder af 10 år. Familien blev dog boende i Thailand under 2. verdenskrig, men under et besøg i Thailand i 1946 blev kongen myrdet under under mystiske omstændigheder, og Bumiphol afterfulgte sin storebroder på tronen. Bumiphol afsluttede dog sine studier i Schweitz, inden han vendte tilbage til Thailand. I 1950 blev han gift med Rajawongse Sirikit Kitiyakara, som er barnebarn af den navnkundige kong Chulalongkorn (Rama den 5.). Ugen efter brylluppet blev han formelt kronet til konge og hans smukke hustru til dronning. Dette skete under en fantastisk ceremoni i Grand Palace. Kongen har mange talenter. Fx har han oversat flere bøger til thai. Han er også en dygtig komponist, og han har spiller saxofon sammen med mange jazz koryfæer.

Det ubeskriveligt populære kongepar har 3 piger og en søn. Man ser kongeparrets portrætter overalt, både i private og offentlige sammenhænge, ofte ved siden af det danske kongepar. Der har i mange år bestået et nært venskab mellem det thailandske og det danske kongehus. En væsentlig årsag til kongens popularitet er den afbalancerende rolle, som han spillet under de talrige militære revolter. Så populær er kongen, at du gør klogt i ikke at krølle en pengeseddel sammen. Ikke fordi thailænderne er specielt glade for penge, men fordi alle pengesedler bærer kongens portræt.

Vi passerede også den kongelige kremeringsanstalt. I 1982 blev ca. 100 studenter dræbt i et sammenstød med militæret. Som en æresbevisning mod de døde og deres familie - og måske også som en meningstilkendegivelse overfor militæret, tillod kong Bumiphol, at de døde blev brændt på den kongelige kremeringsanstalt. Det var første gang, at noget sådant var sket.


Grand Palace
Grand Palace - klik for større billede Grand Palace er en hel tempelby på 218.000 m2. Området er omgivet af en mur på næsten 2 km længde. Indersiden af væggen viser fresker fra det klassiske epos Ramakien. Det er ubestridt den største turistattraktion i Thailand - og en af verdens største seværdigheder. Grand Palace er grundlagt af Rama den 1., som byggede Grand Palace og templet for smaragd buddhaen, da Bangkok blev udnævnt til hovedstat i 1782. Mange af bygningerne er modeller af de oprindelige templer og paladser i den tidligere hovedstad Ayuthaya, som blev indtaget og nedbrændt af burmeserne i 1767. Rama den 1. benyttede ca. 1000 cambodianske krigsfanger til at opføre Grand Palace. Mange stilarter - også europæiske - er repræsenteret.


Grand Palace - klik for større billede Efter mordet på broderen Rama den 8. i 1946, flyttede kong Bumiphol til det mere moderne Chitralada palads i den nordlige del af Bangkok. Grand Palace bruges i dag kun til kongelige ceremonier som modtagelse af udenlandske statsoverhoveder. I audienssalen findes en stor trone af perlemor. Over tronen svæver en hvid tronhimmel med 9 lag. Dette er den kronede konges symbol. Det er kun muligt at omtale en meget lille del af stedets seværdigheder på denne plads.



Tilbedelse af Buddha Inden vi gik ind i smaragdbuddhaens tempel viste den lokale guide, hvorledes man tilbeder Buddha. Udenfor templet sælges sæt bestående af en lotusblomst, 3 røgelsespinde og et lille stykke bladguld. Herefter affører man sig sit fodtøj, nærmer sig Buddha , hvor man 'planter' lotusblomsten, tænder røgelsespindene og placerer bladguldet på buddha figuren. Placeringen af bladguldet afhænger af, om man ønsker sig klogskab, lykke, rigdom, kærlighed mv. Herefter fremsiger man sine bønner. Birgit trak en forudsigelse i en nærliggende automat - de, der kender hende, ved at hun er en uhelbredelig spillefugl. Ifølge teksten skal hun blive lykkelig, få en datter og leve et langt liv. Nu er jeg spændt på, om pigen får samme smukke sorte hår, som alle andre piger på de kanter.


Wat Phra Keo - smaragdbuddhaens tempel
Rundturen i Grand Palace starter i templet med smaragdbuddhaen, som er det mest hellige symbol i Thailand, og som også opfattes som symbol på national uafhængighed. Templet er en kopi af et kongeligt tempel i Ayuthaya. Foran templet ses 6 singha'er i bronze. Singha'en - den mytologiske løve - anvendes som logo på den meget velsmagende lokale øl. På ydervæggene er der 112 garuda'er - mytologiske fugle, som alle holder en naga- mytologisk slange - i kloen. Templet er utvivlsomt den flottest udsmykkede bygning i hele Thailand med millioner af små glas mosaikker.


Smaragd Buddhaen Smaragdbuddhaen, som er udført i ét stykke jade, sidder på en 11 meter høj forgyldt trone. Placeringen er ikke tilfældig, iden denne figus som den langt mest hellige figur skal placeres højest i rummet. Figuren menes at være mere end 1000 år gammel og har været placeret i templer i den nordlige del af Thailand, herunder i Chiang Mai, inden den i 1784 blev bragt til Bangkok fra Thonburi. Kong Rama den 1. fik fremstillet 3 klædninger til figuren: én til hver af de 3 årstider. Skift af beklædning foretages af kongen under en højtidelig ceremoni. Desværre er fotografering i dette tempel forbudt, hvorfor billedet af figuren stammer fra et postkort. I øvrigt var det det eneste tempel, vi besøgte, som ikke tillod fotografering. Som ét af de eneste templer i Thailand har det ikke tilknyttet munke. Templets vigtigste formål er at tjene som opbevaringssted for smaragd buddhaen. Væggene er udsmykket med kalkmalerier med scener fra Buddha's liv.


Herefter kørte vi til det om muligt endnu mere imponerende tempelområde Wat Pho. På køreturen fik vi sat navn på de forskellige dele, som indgår i et thailandsk tempel: Wat: anvendes for et tempel eller et område, som rummer et antal templer. Wat'en er opholdssted for de tilknyttede munke. I landsbyerne anvendes wat'en ofte som et lokalt forsamlingshus eller rådhus.Viharn: er den bygning, hvori munkene prædiker. Buddhismen har ikke som kristendommen en særlig ugedag, som er helliget bøn. Der vil ofte være flere viharn'er i samme område. De smukkeste buddha figurer findes almindeligvis i viharn'en. Bot: er det helligste bygning i wat'en, og her finder de fleste religiøse ceremonier sted. Chedi: klokkeformet bygning, som almindeligvis indeholder ét eller flere relikvier - ofte aske af standspersoner. Bedst selvfølgelig, hvis den rummer fx noget af Buddhas aske eller hår. Den ældre indiske udgave af chedi'en er den kuppelformede stupa. En pagode: er en tårnbygning, ofte i flere etager. Betegnelsen pagode anvendes undertiden også for en chedi. Ofte indeholder tempelområdet et bibliotek med hellige skrifter. Dette er gerne bygget på pæle af hensyn til myrer og andre skadedyr. Endelig indeholder en wat et krematorium med nåleformet skorsten.


Wat Pho tempelområdet
Wat Pho Wat Pho er Bangkoks ældste og Thailand største tempelområde. På vejen kom vi gennem Chinatown, hjertet i Bangkok. En labyrint af sprudlende gader. Wat Pho er grundlagt i 1500-tallet og restaureret og udbygget af den Rama 1. Efterfølgende konger har fået opført én eller flere bygninger. Området,som ligger syd for Grand Palace, er omgivet af en tempelmur. Området er delt i 2 af en gade. På den ene side ligger de pragtfulde templer. På den anden side lever de mange munke, som er knyttet til templet. På området er 95 pagoder (chedier), hvoraf de største indeholder aske fra kongelige personer. Tempelområdet kaldes ofte for 'Thailands første universitet', idet det blev anvendt til uddannelse af munke i Buddha's lære, meditation, astrologi, massage mv. Den Gamle Medicinpavillon rummer en del fresker, som blev anvendt i undervisningen. Tæt herpå ligger 4 chedier i forkellige farver (grøn, gul, orange og blå), bygget af kongerne Rama den 1. - Rama den 4.


Wat Pho Nogenlunde midt i området ligger det måske smukkeste tempel i Bangkok med et usædvanlig smukt tag. Templet ligger på en marmorafsats, som er udsmykket med relieffer med motiver fra Ramakien. Templet er omgivet af et galleri med ca. 400 forskellige forgyldte buddhafigurer. Templet indeholder en bronzebuddha fra det 11. århundrede. Rama den 1.'s aske menes at befinde sig under dens sokkel.

Vores (generte) thailandske lokalguide viste os en hinduistisk fallosfigur, som tilbedes af barnløse ægtepar. Genstanden bar tydelig præg af hyppige berøringer.

Templet med den liggende Buddha
Den liggende Buddha Templet, som er bygget af Rama 1. (regerede 1782-1809), huser en gigantisk guldbelagt buddha figur i liggende stilling. Buddha figuren er fremstillet i 1832 af Rama den 3. Statuen er 46 meter lang og 15 meter høj. Som altid udtrykker den liggende position, at Buddha er på vej over i tilstanden Nirvana for aldrig mere at blive genfødt.

Den knælende Buddha Fødderne, som er mere end 5 meter høje, er smukt dekoreret med indlagt perlemor. På fodsålerne er beskrevet Buddha's 108 reinkarnationer.


Vimanmek Paladset
Vimanmek paladset - det himmelske palads På vejen tilbage til hotellet besøgte vi Vimanmek Paladset ("det himmelske palads"), som er verdens største herskabsbolig - 3 etager og 81 værelser - bygget helt i gyldent teaktræ. Paladset er bygget i 1800-tallet som privat residens for kong Rama den 5. og hans familie, og det er et smukt eksempel på thai arkitektur. De herskabelige værelser er udstyret med møbler og antikviteter fra den periode. Desuden indeholder paladset en mængde genstande, som er hjembragt fra kongens mange rejser i udlandet. Hertil kommer, at haven er absolut seværdig med sine smukke bed og de små vandløb.


Da vi kom tilbage til Hotel Rembrandt, hentede vi vores tøj ved Danny. Alt var parat, og tøjet sad, som det skulle. Jeg var dog lidt bekymret for, om den følgende uges strabadser på rundrejsen ville tære så meget på min velformede figur, at tøjet ville komme til at hænge på mig. En enkelt lille tilretning blev udført i løbet af 15 minutter.

Dinnercruise og natmarked
Om aftenen blev vi hentet af en bus og kørt til Chao Phray floden. Her sejlede vi på en stor teaktræsbåd og så en del af Bangkoks seværdigheder fra flodsiden. Samtidig fik vi en dejligt måltid mad. På tilbagevejen blev vi sat af ved det såkaldte Pat Pong natmarked. Ved 4-tiden om eftermidagen begynder de handlende at sætte boder op, så der er klar til handel fra kl. 18. Der var flere tusinde boder, som handlede med alt mellem himmel og jord: ure, smykker, tøj, tasker, kufferter, buddha figurer,elefanter oma. De brave næringsdrivende anpriste deres varer i høje toner. Lidt besynderligt, da de samme varer forekom i stort set hver bod. Og alt var tilsyneladende mærkevarer fra Rolex, Chanel, Armani, Nike osv. De lokale i Bangkok er selvfølgelig for kloge til at handle på et sådant gedemarked. Men vi turister var der i tusindvis. Selv om de handlende kun kender en halv snes engelske gloser, er det ikke noget problem af gennemføre en handel. Hvis dit blik hviler mere end 10 millisekunder på en genstand, hiver den handlende lynhurtigt en lommeregner frem og indtaster et (ublu) beløb. Du vender det hvide ud af øjnene, fnyser og indtaster en pris, som er omkring 1/4 af den tilbudte. Samtidig siger du højt "too much!". Herefter spørger den handlende "how much?". Denne leg fortsætter et par omgange, indtil I havner på en pris på 40-50% af den oprindelige. Når man står og betragter forestillingen, kan det godt minde om et computerspil. Dog med den forskel,at det altid er din modpart, der vinder. Vi forsøgte at bevare hovedet koldt, men endte dog med at slæbe rundt på en masse indkøbsposer.

Fare på færde i Bangkok
På vores færd op ad gaden havde vi ikke kunnet undgå at se de mange barer, som reklamerede med go-go dans. Og ud af øjenkrogen havde vi også set ind i nogle af etablissementerne. Det så ud til, at al dans foregik på bordene. Ofte 8-10 piger ad gangen. Man havde meget hensynsfuldt udstyret hvert bord med en 'pæl' i midten, som pigen kunne holde sig fast ved. Af hensyn til varmen i lokalet havde pigerne fået lov til at smide det meste af tøjet, så de kun var iført et par små - men velsiddende - trusser. Men det er nu alligevel en sjov form for dans, hvor pigerne danser på bordet, og mændene står på gulvet. Kurt, som altid går nogle skridt foran os andre, blev grebet i armen af et lokalt udseende mandfolk. Hvis Karin ikke resolut havde grebet ind/fat, ville han være blevet trukket ind på det tvivlsomme etablissement, og hvem ved, hvad der så ville være sket. Årsagen til Kurts uforståelige passivitet tilskriver jeg, at han var svækket af sit maveonde. På hotellet måtte vi køles af med en irish coffee på en mexikansk natklub. Det er ikke (kun) fordi,vi elsker irish coffee, men selve fremstillingen er en helt forestilling.

 

Til Rejseholdets forside Toppen af denne side Forrige side Næste side