Politikeren Erhard Jacobsen (født den 25. februar 1917) dør den 11. marts 2002, 85 år gammel. I 1946 blev han cand.polit. Han sad i hovedbestyrelsen for Danmarks socialdemokratiske Ungdom (DSU) fra 1938-1943. I 1943 var han medstifter af Frit Forum København, som han var formand for til 1951. Han blev valgt ind i Folketinget 1953. På opfordring af statsminister H.C. Hansen stillede han op som borgmesterkandidat i Gladsaxe Kommune, hvor han blev borgmester fra 1958 til 1974. Erhard Jakobsen kom i stigende grad i opposition i Socialdemokratiet, og da den socialdemokratiske regering i 1973 fremsatte forslag om højere skat på parcelhuse, meldte han sig ud af partiet og stiftede dagen efter partiet Centrum-Demokraterne, som profilerede som bilejernes og parcelhusejernes parti. Dagen efter, den 8. november 1973, udløste han det såkaldte "jordskredsvalg" ved at udeblive fra afstemningen om ligningsloven. Ifølge hans egen forklaring, fordi han løb tør for benzin på bilen, og konen havde brugt indholdet af reservedunken på plæneklipperen. Erhard Jacobsen var minister for økonomisk samordning i Poul Schlüters regering 1987-1988.