Bombning af kirken i Mosta
Kuppelkirken i Mosta Den 9. april 1942 angreb 2 Luftwaffe piloter Ta' Qali flyvepladsen i nærheden af Mosta. Den ene pilot udløste en bombe over kirken i Mosta. Det var en fuldtræffer. Flyet blev ramt af antiluftskyts og styrtede, og piloten druknede i havet. Den anden pilot - Felix Sauer - overlevede i første omgang, men styrtede i havet 1 uge senere under et nyt angreb. Felix Sauer blev først reddet efter næsten 1 uge i vandet. Som troende katolik måtte han leve med bevidstheden om at have været med til at ødelægge en kristen kirke. Disse bebrejdelser stod på i 33 år, indtil han i 1975 vendte tilbage til Malta for at se ruinerne. I stedet så han den majestætiske kirke med den - på det tidspunkt - 3. største kuppel i verden. Hvad var forklaringen?


Kirken i Mosta
Kuplen i St Mary i Mosta Kirken hedder St Mary, men kaldes i daglig tale for Rotundaen eller Mosta dome. Den blev bygget i perioden 1827-1865, designet af den maltesiske arkitekt Giorgio Grognet de Vasse. de Vasse, som var af fransk oprindelse, deltog i Napoleons hær som ingeniør. Indbyggertallet i Mosta var vokset til ca. 3.000, og den gamle kirke var ikke længere stor nok. Den nye kirke blev i bogstavelig forstand bygget omkring den gamle kirke, som først blev endelig nedrevet, efter at størsteparten af den nye kirke var færdiggjort. Kirken blev bygget af byens beboere, mens bønder fra de nærliggende landsbyer deltog i finansieringen. Stilen med den cirkulære grundplan minder meget Pantheon i hhv. Rom og Paris. Kirkens vægge er mere end 6 meter tykke, hvilken gjorde det muligt at gennemføre byggeriet uden anvendelse af stilladser. Kirkens indre diameter er 45 meter. Det mest bemærkelsesværdige ved kirken er dens 51 meter høje kuppel, som ses, længe før man kommer til byen. Den skal være den 3. største - nogen skriver 4. største - ikke-understøttede kuppel i verden efter Peterskirken og St Sophia i Istanbul. Kirken har ca. 1.000 siddepladser og i alt 12.000 personer kan stå i kirken, dvs. at hele sognets indbyggere kan være i kirken på én gang. Kirken er viet til Jomfru Marias kroning til dronning i himlen, hvilket efter sigende skete den 15. august. Du vil senere erfare, at denne dato også fejres af andre årsager på Malta. Vores venner Lise og Bøj har været så heldige (man kan jo også sige, at de har tænkt sig om) at være i Mosta den 15. august, hvilket var en stor oplevelse - som vi altså stadig har til gode.

Facaden er udsmykket med joniske søjler søjlegang foran de 2 smukke klokketårne. Foran søjlerne er der statuer af de 4 evangelister. Vi har som nævnt været på Malta adskillige gange, og hver gang har vi mindst én gang stået af bussen i Mosta for at nyde synet af den smukke kirke. Birgit især er fascineret af det æterisk smukke blå loft med scener af Jomfru Marias optagelse i himlen/paradiset. I kirken ser man også de smukke helgenstatuer, som bæres i procession rundt i byen på helligdage.

Mosta er i øvrigt en travl mindre forretningsby med et stort marked én dag hver uge. Vi har fx købt stoffer til hjemmesyning (nej, ikke til hjemmerygning).


Bomben
Bomben, som blev kastet over St Mary i Mosta den 9. april 1942 Den 9. april 1942 kl. 4:40 - under en gudstjeneste med 300 deltagere, blev Mosta domen ramt af en 100 kg bombe (nogle steder har jeg læst 200 kg?). Midt under bønnen bragede bomben gennem taget og kurede hen over det smukke mosaikgulv, inden den lagde sig til hvile. Uvist af hvilken årsag eksploderede bomben ikke. Men menigheden var - og er - ikke et øjeblik i tvivl om, at det var Jomfru Maria, som havde udvirket et mirakel. Man kan se en kopi af bomben i forbindelse med en souvenirforretning i kirken. Her kan man købe billeder af begivenheden. Tidligere var bomben udstillet først for i sakristiet, så man ikke kunne undgå at se den, når man kom ind.


Ta' Qali
Som det fremgik af det foregående, lå der under 2. verdenskrig en militær flyveplads i nærheden af Mosta. Denne tidligere R.A.F. flyvestation er for længst nedlagt. En del af bygningerne er indrettet som små værksteder, hvor der fremstilles og sælges souvenir. Du kan overvære fremstilling af guld- og sølvfiligran, glasblæsning, keramik, strikkevarer mv. Birgit og jeg læste, at man sagtens kan spadsere fra Mosta til Ta' Qali, hvilket vi så gjorde. Men vi vil ikke anbefale det midt om sommeren. Tag i stedet bussen fra Mosta, som holder tæt på centret. En tur til Mosta og Ta´Qali vil være et passende dagsprogram.

Den resterende del af området er indrettet som nationalpark og sportscenter. Her ligger landets nationale fodboldanlæg, ligesom der er bygget haller til indendørssport. Der ligger også en græsk(lignende) teater, hvor der undertiden opføres forestillinger - vi har dog ikke overværet dette. Men hvis du kommer i det tidlige forår - fx sidst i april - kan du nyde de mange smukke blomster og planter i parken.

Malta Aviation Museum
Spitfire IX 199 på Malta Aviation Museum I nærheden af Ta' Qali ligger Malta Aviation Museum. Det er en ret ny foreteelse, som vi desværre endnu ikke har besøgt. Formålet med museet er primært at beskrive den flyvemæssige indsats mod aksemagterne under 2. verdenskrig. Det første fly, som museet fik, var en Spitfire EN 199, bygget i 1942. Efter at have gjort tjeneste i Nordafrika, blev flyet i 1943 overført til Malta, hvorfra det deltog i invasionen af Sicilien. I mange år stod flyet uden opsyn på en legeplads, men i 1974 gik man i gang med at rekonstruere flyet, og det blev udstillet på krigsmuseet i Valletta. Efterfølgende er flyet overført til Malta Aviation Museum. Flyet er malet i de oprindelige camouflagefarver og forsynet med initialerne RB - for wing commander Ras Barry, som fløj det i 1943. Medlemmerne af klubben er i gang med at restaurere en Hawker Hurricane, som styrtede i 1941. Klubben har en hjemmeside, som du kan studere, hvis du interesserer dig lidt for flyvningens historie. Jeg har mailet lidt sammen med webmasteren for deres hjemmeside, og han er meget interesseret i udenlandske besøg og evt. medlemskab af klubben. Skulle du være i besiddelse af en gammel flyvemaskine eller måske en hangar, er museet meget interesseret.

Den næste tur, jeg vil foreslå, går til tvillingbyerne Mdina og Rabat. Vi vil også aflægge besøg i Maltas eneste og største skov.

 

Start på rejsen Toppen af denne side Forrige side Næste side